Elke generatie is anders, heeft haar eigen kenmerken. Dit heeft invloed op de ontwikkeling van mensen en organisaties. Toch ontstaan er onder invloed van het opgroeien van de laatste twee generaties veel sneller verschuivingen in de wijze waarop we naar onze omgeving kijken en hoe we er mee omgaan.

Generatie Y en Z worden volwassen in een turbulente wereld. McKinsey, IBM en IMD hebben een aantal ontwikkelingen beschreven op macro-niveau waarvan de volgende volgens mij van direct belang zijn voor organisaties:

  • Talent wordt schaars; er ontstaat een tekort aan hoog opgeleide medewerkers met een talent voor innovatie. De talenten die er wel zijn zullen hun eigen voorwaarden stellen.
  • Door ICT zijn we met alle en iedereen verbonden. De grens tussen wat we vrijwillig en onvrijwillig met elkaar delen wordt vager. We wennen dus ook steeds meer aan het continu met elkaar in verbinding staan. 
  • Verlies in vertrouwen van grote multinationale bedrijven waaronder de financiële dienstverlening zorgt ervoor dat bedrijven transparanter moeten worden. Leidinggevenden worden niet meer automatisch gezien als betrouwbare 'baas'.
  • Bron: Generatie Z; Ahlers J, Boender, R.C.W; 2011


    Mijn uitdaging is om de potentie die in uw organisatie en haar medewerkers zit er uit te halen door u, het management en medewerkers te leren vanuit verschillende perspectieven te kijken. Babyboomers, generatie X,Y en Z samensmeden tot een onderscheidende combinatie van kwaliteiten. Van daaruit help ik u om tot optimale sturing te komen binnen uw organisatie op basis van balans tussen structuur en het geven van ruimte.